Denne boken utforsker lærernes motivasjonsstiler i klasserommet. Motivationsstil refererer til den mellommenneskelige tonen og ansikt-til-ansikt atferden læreren benytter for å motivere elevene til å delta i klasseaktiviteter og prosesser. Hovedmålet med boken er å bistå lærere i deres profesjonelle utviklingsprosess, slik at de kan lære å gi undervisning som elevene opplever som motiverende, tilfredsstillende, og engasjerende. Boken er delt inn i seks deler: Del 1: Innledning, som introduserer hva lærere skal støtte—nemlig elevenes motivasjon; Del 2: Motivasjonsstil, som forklarer hva en støttende motivasjonsstil innebærer; Del 3: 'Hvordan', som gir en oversikt over anbefalte motiverende undervisningsstrategier én og én, trinn for trinn; Del 4: Verksted, som tar leseren gjennom en ferdighetsbyggende verkstederfaring; Del 5: Fordeler, som detaljerer alle fordelene for elever, lærere og klasserom som følger med en støttende motivasjonsstil.