Boken 'Sustainable Development Teaching' har som mål å støtte og inspirere lærere til å delta i de nødvendige prosessene for bærekraftig utvikling. Den fokuserer på utviklingen av undervisningspraksiser og profesjonelle identiteter som gjør det mulig for lærere å håndtere de spesifikke utfordringene knyttet til bærekraftspørsmål, spesielt de etiske og politiske dimensjonene av utdanning om miljø og bærekraft. Med en samling av nyere forskning innen emnet, oversetter denne boken banebrytende akademisk forskning til undervisningsmodeller, metoder og verktøy. Første del gir en oversikt over bærekraftutfordringen og tilbyr innsikt og modeller for å forstå det interessante, men også ambivalente, begrepet 'bærekraftig utvikling', samt den komplekse prosessen med å forvandle samfunnet mot en mer bærekraftig retning. Den andre del av boken gir en veiledning for å forberede kurs og leksjoner, samt verktøy for refleksjon over undervisningspraksiser og de mange tilnærmingene til å møte etiske spørsmål.