I boken «Task Engagement Across Disciplines» gir redaktørene Joy Egbert og Priya Panday-Shukla en grundig gjennomgang av oppgavedeltakelse, basert på en evidensbasert modell utviklet av Egbert og hennes kolleger. Oppgavedeltakelse har blitt anerkjent som en viktig nøkkel til studenters læring, og i denne samlingen av forskning presenteres ressurser for lærere og forskere. Kapitlene tar for seg hvordan teorien om oppgavedeltakelse, sammen med evidens og undervisning, kan anvendes for å øke studenters prestasjoner. Redaktørene og bidragsyterne kommer fra ulike bakgrunner innen vitenskap, teknologi, ingeniørfag, kunst og matematikk (STEAM), samt andre disipliner, for å belyse oppgavedeltakelse og dens betydning for dagens elever. Hvert kapittel inneholder bakgrunnsinformasjon, ressurser, øvelser og idéer som lærere og forskere kan bruke for å implementere forskningen rundt de ulike elementene i oppgavedeltakelsesmodellen i praksis. Hver seksjon fokuserer på én komponent av modellen og inkluderer veiledende spørsmål for å stimulere til refleksjon og anvendelse.