Teacher Ethics and Teaching Quality in Scandinavian Schools
Produktbeskrivelse
Denne redigerte boken utforsker ideen om at utdanningssucces i de skandinaviske landene kan tilskrives den iboende sammenhengen mellom lærerens etikk og undervisningens kvalitet. Den gir inspirasjon til lærere og skolesystemer utenfor Skandinavia. Skandinaviske skolesystemer er kjent for å speile velferdssystemene og de demokratiske samfunnene, der det er respekt både for institusjoner og enkeltindivider. Boken tar for seg nye utdanningsmessige krav, muligheter og forskningsutviklinger som skjer i land som Danmark, Norge og Sverige, og som setter press på utdanningssystemet, lærerens faglige utvikling og identitet. Kapitlene tar for seg lærerens etikk og kvalitet med fokus på emner som den dialogiske læreren, demokratisk undervisning, samarbeid med foreldre og etikken i klasseromsledelse. Målet er å informere internasjonale skolesystemer og lærerutdanningsinitiativer i ikke-skandinaviske kontekster om utviklingene i dagens utdanningslandskap.