Boken 'Teaching and Learning English Grammar' utgjør et betydelig bidrag til den voksende forskningen innen engelsk grammatikk. I denne samlede verket presenteres empiriske studier kombinert med oversikter over tidligere og pågående arbeid med undervisning og læring av grammatikk for elever som lærer engelsk som andrespråk eller fremmedspråk. Forfatterne utforsker et mangfold av tilnærminger, som formfokusert undervisning, integrering av innhold og språk, korpusbaserte leksikogrammatiske tilnærminger, samt sosiale perspektiver på grammatikkundervisning. Boken inkluderer ni kapitler skrevet av mottakere av Prioritetsforskningsmidler eller Doktorgradsstipend fra Den internasjonale forskningsstiftelsen for engelsk språk utdanning (TIRF), samt fire oversiktskapitler skrevet av kjente eksperter innen engelskspråklig utdanning. Hvert forskningskapittel tar for seg problemstillinger som motiverte forskningen, konteksten for arbeidet, datainnsamling og analyse, funn og diskusjon, samt implikasjoner for praksis, politikk og fremtidig forskning.