Den andre utgaven av "Teaching and Learning Second Language Listening" er en lettlest og omfattende bok som tar for seg viktige konsepter og kunnskap knyttet til undervisning av lytteferdigheter i andrespråk (L2). Boken legger særlig vekt på metakognisjon og fremmer en elevfokusert tilnærming til lytteundervisning, hvor prosessen med å lære å lytte står i sentrum. Forfatterne anvender teorier om metakognisjon og språkforståelse for å presentere solide og pålitelige pedagogiske modeller som bidrar til å utvikle lytteferdigheter hos elever, både i klasserommet og i øvrige læringsmiljøer. For å knytte teori til praksis gir boken lærere en rekke forskningsbaserte aktiviteter som hjelper elever med å forstå og håndtere kognitive, sosiale og affektive prosesser ved lytting. Den reviderte utgaven er grundig oppdatert med ny forskning og referanser, og inneholder omfattende diskusjoner om temaer som metakognisjon hos unge lærende, arbeidsminne og en modell for lytteferdigheter i L2. Boken er fortsatt en viktig tekst innen pedagogikken for andrespråkslytting.