Nå i sin tredje utgave, gir denne uunnværlige teksten en kritisk tilnærming til hvordan man effektivt kan integrere barnelitteratur i læreplanen. Boken er strukturert rundt tre 'mantraer' som bygger på hverandre: ' Nyt; Graver dypt; Ta handling'. Den er fylt med virkelige eksempler på lærere som implementerer kritisk pedagogikk, sammen med verktøy for å støtte elevenes utvikling som entusiastiske lesere og tenkere. Materialene og de praktiske strategiene fokuserer på temaer som påvirker barnas liv, og bygger på studentenes personlige erfaringer og kulturell kunnskap. Ved å bruke språk til å stille spørsmål ved hverdagsverden, analysere populærkultur og media, forstå hvordan maktforhold er sosialt konstruert, og vurdere handlinger som kan tas for å fremme sosial rettferdighet, tilbyr boken en dypere forståelse av barnelitteraturens rolle. Hver kapittel inneholder klassesituasjoner som viser bruken av litteratur og inviterer til samtale; tre hovedelementer som utdyper hovedtemaet i kapitlet og knytter sammen teorien med praksis.