Boken "Teaching Contemporary Yoga" gir et friskt perspektiv på hvordan moderne yoga blir forstått, praktisert og undervist over hele verden. Gjennom å trekke på innsikter fra flere akademiske disipliner, presenterer forfatterne en grundig analyse av den nåværende tilstanden til moderne yoga, samtidig som de utforsker mulighetene for fremtidig eksperimentering og innovasjon. Ved å anvende teoretiske rammer fra antropologi, performans og embodied theories, belyser de yoga som en potensielt kraftfull transformasjonsritual, samt et kulturelt produkt som er dypt forankret i meningsskaping. Forfatterne utfører en unik analyse som setter fokus på forskjellen mellom asana og den stort sett uutforskede filosofien bak vinyasa-praksisen. Samtidig skaper de en vision for en dynamisk fremtid for yogaens utvikling gjennom fokus på fremragende undervisning. I motsetning til andre skrifter om yoga, leverer forfatterne en kritikk av dagens yogapraksiser, som de beskriver som både reduserte og utilitaristiske, og de tilbyr en vei mot å revitalisere disiplinen basert på aktuell vitenskapelig kunnskap og undervisningsmetoder.