I boken 'Teaching Critical Thinking' tar den anerkjente kulturkritikeren og progressive pedagogen bell hooks for seg noen av de mest interessante problemene som lærere står overfor, både i og utenfor klasserommet. Gjennom en serie korte, lettfattelige og opplysende essays, utforsker hooks de forvirrende og til tider kontroversielle temaene som både lærere og studenter har bedt henne om å ta opp siden hun ga ut de tidligere bestselgende bøkene i sin undervisningsserie, 'Teaching to Transgress' og 'Teaching Community'. Problemstillingene spenner over et bredt spekter, fra spørsmålet om meningsfull undervisning kan finne sted i store klasser, til å konfrontere utfordringer knyttet til selvbilde. Eksempelvis spurte en professor hvordan svarte kvinnelige professorer kan opprettholde en positiv autoritet i klasserommet uten å bli sett gjennom linsen av negative rasistiske og sexistiske stereotyper. En lærer stilte spørsmål ved hvordan man skal håndtere tårer i klasserommet, mens en annen ønsket å vite hvordan humor kan brukes som et verktøy for læring. Boken tar opp spørsmål knyttet til rase, kjønn og mye mer, og tilbyr en dypere forståelse av kritisk tenkning i utdanningssystemet.