I mer enn 30 år har "Teaching for Diversity and Social Justice" vært en sentral kilde til teoretiske grunnlag, pedagogiske og designrammer, samt læreplanmodeller for undervisning med fokus på sosial rettferdighet. Denne grundig reviderte og oppdaterte fjerde utgaven fortsetter tradisjonen fra sine forgjengere ved å utforske de mest relevante problemene og kontroversene innen sosial rettferdighetsundervisning (SJE) på en praktisk og håndgripelig måte. Boken er fylt med aktiviteter som er klare til å anvendes, samt diskusjonsspørsmål, og tilbyr lærere og fasilitatorer en tilgjengelig pedagogisk tilnærming til temaer knyttet til undertrykkelse i klasserommet. Den reviderte utgaven legger også vekt på å gi studenter og deltakere verktøyene de trenger for å anvende sin lærdom om disse problemene. Fjerde utgave inkluderer nytt og revidert materiale for hvert av hovedkapitlene i boken, komplementert av fullt utviklede online undervisningsdesign, med mer enn 150 nedlastbare ressurser, aktiviteter og håndouts tilknyttet bokens kompendium.