Teaching Religious Literacy to Combat Religious Bullying
Produktbeskrivelse
Denne boken undersøker fenomenet religiøs mobbing, slik det utspiller seg i to nordamerikanske kontekster, og foreslår religiøs kompetanse som en effektiv intervensjon i skolen for å fremme forståelse for både religiøse og ikke-religiøse forskjeller. Ved å bruke grundige, kvalitative data fra skoler og samfunn i California og Quebec, analyserer "Teaching Religious Literacy to Combat Religious Bullying" effekten av obligatoriske kurs i religiøs kompetanse på videregående skoler. Den identifiserer læreplaner, lærernes holdninger, opplæring og administrativ støtte som avgjørende faktorer for kursenes effekt. Boken bygger på Bronfenbrenners sosio-økologiske rammeverk og viser hvordan miljøfaktorer, både innenfor og utenfor skolen, i stor grad påvirker lærere og elevers holdninger til religiøse og ikke-religiøse tradisjoner. Forfatterne kommer med praktiske anbefalinger for å motvirke samfunnstrender og religiøs diskriminering i klasserommet, samtidig som de understreker viktigheten av kontekst.