«Teaching with the Screen» undersøker de ulike pedagogiske formene som oppstår når lærere og studenter interagerer med skjermene i populærkulturen. Denne boken utfordrer nødvendigvis tradisjonelle oppfatninger av hva utdanning egentlig innebærer. Den belyser de visuelt, romlig og relasjonelt betingede aspektene ved mediebasert pedagogikk ved å bruke en rekke kritiske metoder, inkludert tekstualanalyse, intervjuer og deltakerobservasjon. Boken plasserer seg i skjæringspunktet mellom utdanning, antropologi og kulturstudier, og kartlegger spesifikke historiske eksempler på media som fungerer som pedagogiske verktøy. Blant disse eksemplene finner vi Hollywood-filmer med lærere som hovedpersoner, et offentlig fjernsynskurs i fransk språk og kultur, et daglig nyhetsprogram laget av videregåendestudenter, samt en simuleringsøvelse i virtuell virkelighet finansiert av den amerikanske hæren. Disse casestudiene fokuserer på lærere som pedagogiske agenter (lærer pluss skjerm) som forener de to figurene som tidligere har vært gjenstand for polarisert debatt.