Boken 'Ten Steps to Complex Learning' gir en strukturert tilnærming fra et pedagogisk problem til en praktisk løsning som er lettfattelig for studenter, designere og forskere. Studenter innen fagene undervisningsdesign og læringsvitenskap kan bruke denne boken for å utvide sin forståelse av utforming av opplæringsprogrammer for komplekse læringsprosesser. Praktikere vil kunne bruke boken som en nyttig referanse for å støtte utviklingen av kurs, læreplaner eller læringsmiljøer tilpasset komplekse læringsmetoder. Drevet av den anerkjente modellen for fire komponenter i undervisningsdesign (4C/ID), er denne fjerde utgaven av 'Ten Steps to Complex Learning' fullstendig revidert med den nyeste forskningen, og inkluderer over 50 nye referanser. Boken har fått en oppdatering for tydelighet med nye fargerike grafer og diagrammer. Guidingen gjennom hele boken har fått nytt innhold, der den tidligere eksemplet er erstatttet med en treningsplan for det komplekse ferdighetsområdet 'produksjon av videoinnhold'. Den avsluttende kapitlet undersøker perspektivene for fremtidig utvikling av denne metoden.