Boken «Testing and Inclusive Schooling» tilbyr et komparativt perspektiv på tilsynelatende motstridende globale agendaer og innsatsen for å inkludere alle barn i det ordinære skolesystemet, med mål om å redusere ekskludering. Gjennom en grundig undersøkelse av den internasjonale testkulturen og politikken for inkludering som for øyeblikket preger nasjonale skole-reformer, vekker denne boken en kritisk og konstruktiv diskusjon rundt disse bevegelsene. Til tross for at de ser ut til å støtte hverandre, avdekker de samtidig dype motsetninger. Med bidrag fra ulike deler av verden, analyserer boken det dilemmaet som oppstår mellom reformer som presser skolene til stadig høyere akademiske nivåer og de som praktiserer en politikk for inkludering, noe som fører til en større grad av studentmangfold. Boken utforsker problemene som oppstår når reformer implementert på internasjonalt nivå omdannes til nasjonale retningslinjer og praksiser, og setter dermed globale utdanningsinnsatser i perspektiv ved å belyse en rekke utfordringer.