Boken "Testing and Inclusive Schooling" tilbyr et sammenlignende perspektiv på tilsynelatende uforenlige globale agendaer som prøver å inkludere alle barn i det generelle skolesystemet, og dermed redusere ekskluderingen. Gjennom en grundig undersøkelse av den internasjonale testkulturen og politikken rundt inkludering, som i dag preger nasjonale skoleformer, initierer denne boken en kritisk og konstruktiv diskusjon om disse bevegelsene. Selv om de ser ut til å støtte hverandre, avdekker de samtidig dype motsigelser. Med bidrag fra forskere og praktikere over hele verden, analyserer boken dilemmaet mellom reformer som presser skolene til å oppnå stadig høyere akademiske nivåer, og de som driver en inkluderende politikk som øker studentmangfoldet. Boken tar for seg de utfordringene som oppstår når reformer implementert på internasjonalt nivå blir omgjort til nasjonale politikk og praksis. Den setter globale utdanningsinnsatser i perspektiv ved å fremheve en rekke relevante problemstillinger.