Studiet av musikalsk komposisjon har tradisjonelt vært preget av en didaktisk og teknikkfokusert tilnærming, hvor hovedvekten har vært lagt på å forstå musikalsk språk og grammatikk - inkludert harmoni, kontrapunkt, orkestrering og arrangement. Samtidig har dette området, innen psykologien rundt musikk, blitt sett på som en 'fattig slektning' i forhold til mer etablerte felt som handler om musikalsk oppfatning, musikalsk prestasjon, musikalske preferanser og musikalsk hukommelse. Vår innsikt i komposisjonsprosessen har for det meste vært basert på anekdotiske beretninger eller retrospektive analyser som kommer etter fullføring av komposisjonen. 'The Act of Musical Composition: Studies in the Creative Process' gir en banebrytende og sammenhengende utforskning av denne unike siden av menneskelig kreativ virksomhet. Boken fremhever sentrale temaer som komposisjonsprosess, kreativ tenkning og problemløsning, og integrerer teoretiske forståelser av kreativitet med praktiske anvendelser.