Dette er den første boken som presenterer en estetikk for mediene innen virtuell virkelighet. Den plasserer virtuell virkelighet i konteksten av kunstens filosofi, og sammenligner den med mer kjente medier som maleri, film og fotografi. Tradisjonelt har filosofer nærmet seg virtuell virkelighet gjennom metafysikkens linse, ved å stille spørsmål om realiteten til virtuelle objekter og verdener, om verdien av slike ting, og hvordan de kan omforme vår forståelse av den 'virkelige' verden. Grant Tavinor mener imidlertid at denne tilnærmingen er grunnleggende feil. For å virkelig forstå virtuell virkelighet, må vi fokusere på mediet og dets bruksområder, snarere enn på de hypotetiske og spekulative scenariene som vanligvis preger tidligere analyser. Han argumenterer videre for at mye av den kulturelle og metafysiske hypen rundt virtuell virkelighet er ufortjent. Dette betyr imidlertid ikke at virtuell virkelighet er illusorisk eller uinteressant; tvert imot har den en betydningsfull rolle i vår moderne verden.