Denne boken analyserer kriminalfilmer satt i storbyer som Detroit, Miami, Boston, Las Vegas, samt den fiktive Gotham City. Den utforsker hvordan amerikanske byer fungere som karakterer i kriminalfilmer. Boken bidrar til vår forståelse av hvordan populærmedier former den offentlige oppfatningen av kriminalitet og rettferdighet i amerikanske byer, og styrker forskningen innen populærkriminologi ved å gi innsikt i utviklingen av kriminologisk teori gjennom filmatiske fremstillinger av kriminalitet og urbane rom. Hvert kapittel tar for seg en ulik by, med en introduksjon til byens sosiale, økonomiske og politiske historie, og følger deretter opp med en diskusjon om den filmatiske skildringen av kriminalitet og rettferdighet i dette miljøet. I sentrum av hvert kapittel står en utforskning av temaer som går igjen i filmer fra hver by. For hvert tema knyttes det an til den kriminologiske teorien som behandles i kapitlet, og konklusjonen fokuserer på de virkelige konsekvensene som springer ut fra den sosiale konstruksjonen av urban kriminalitet.