Boken «The Anthropology of Education Policy» utforsker et raskt voksende felt innen samfunnsvitenskapelig forskning, nemlig antropologien av policy. Dette verkets hovedmål er å forsterke og utvide kunnskapen innen dette området ved å fokusere på utdanningspolitikk. Gjennom kritiske antropologiske, etnografiske og sammenlignende perspektiver undersøker forfatterne aktuelle spørsmål knyttet til utdanningspolitikk, og teoriserer nye tilnærminger for å forstå hvordan politikk 'utfører sitt arbeid'. I sentrum for denne analysen ligger et engasjert perspektiv på utdanningspolitikk, som benytter antropologisk kunnskap til å forestille seg og fremme mer rettferdige og likeverdige former for utdannelse. Forfatterne ser på hvordan prosessene rundt utdanningspolitikk skaper, reflekterer og utfordrer maktstrukturer og kunnskapsregimer, og sorterer og stratifikkerer mennesker, ideer og ressurser på bestemte måter. I motsetning til tradisjonelle analyser som betrakter politikk som tekstbasert, diktet, lineær og rasjonell, plasserer et antropologisk perspektiv politikk i skjæringspunktet mellom top-down, bottom-up og mesonivåprosesser, samt som de facto og de.