Boken 'The Art of Game Design' tar deg med på en grundig reise gjennom designprosessens ulike faser, og hjelper deg med å utvikle nye og innovative spill som vil bli spilt om igjen og om igjen. Den forklarer de grunnleggende prinsippene for spilldesign og viser hvordan strategier fra klassiske brettspill, kortspill og idrettsspill også er gjelder for toppmoderne videospill. Godt spilldesign oppstår når du ser på spillet ditt fra forskjellige perspektiver, og den prisbelønte forfatteren Jesse Schell presenterer over 100 spørsmål du bør stille deg selv mens du bygger, spiller og endrer spillet ditt frem til det endelige designet er klart. Den nyeste tredje utgaven inkluderer eksempler fra de nyeste VR- og AR-plattformene, samt fra moderne spill som Uncharted 4 og The Last of Us, Free to Play-spill, hybridspill, transformerende spill og mer. Uansett hvilken rolle du har innen videospillutvikling, vil en forståelse av prinsippene for spilldesign gjøre deg bedre i jobben din. I over 10 år har denne boken vært en kilde til inspirasjon og veiledning for spirende spilldesignere.