Boken 'The Art of Game Design' tar deg med gjennom designprosessen trinn for trinn, og hjelper deg å utvikle nye og innovative spill som vil bli spilt igjen og igjen. Den forklarer de grunnleggende prinsippene bak spilldesign og viser hvordan taktikker fra klassiske brettspill, kortspill og atletiske spill også gjelder for høyverdige videospill. Godt spilldesign skjer når du ser spillet ditt fra så mange perspektiver som mulig. Den prisbelønte forfatteren Jesse Schell presenterer over 100 sett med spørsmål du kan stille deg selv mens du bygger, spiller og endrer spillet ditt, helt til du har fullført designet. Den nyeste tredje utgaven inkluderer eksempler fra nye VR- og AR-plattformer, samt moderne spill som Uncharted 4 og The Last of Us, Free to Play-spill, hybride spill, transformerende spill og mye mer. Uansett hvilken rolle du har i utviklingen av videospill, vil en forståelse for spilldesignprinsippene gjøre deg bedre i det du gjør. I over 10 år har denne boken gitt inspirasjon og veiledning til spirende spilldesignere.