Denne tverrfaglige boken undersøker virkningen av kommersialiseringen av rommet og den endrede utsikten i romsektoren. Ved å bruke et rammeverk basert på teorier innen internasjonal politisk økonomi (IPE), tar kapitlene for seg temaer knyttet til politikk, økonomi og etikk ved kommersialiseringen av rommet. Målet med boken er å bygge en bro mellom forskningen på europeisk rompolitikk og de problemene som i dag er relevante i den globale diskusjonen om fremtidig rompolitikk. Samlet sett har verket som mål å: * informere leseren om historiske og samtidige utviklinger innen den neoliberale kommersialiseringen av rommet * vurdere virkningen av kommersialiseringen av rommet på europeiske rominstitusjoner, europeisk rompolitikk og europeisk romkultur * reise etiske spørsmål om den miljømessige og praktiske bærekraften ved kommersialiseringen av rommet * undersøke hvordan kommersialiseringen av rommet forenes med internasjonal, EU- og nasjonal lovgivning.