Konsulentbransjen representerer en lukrativ industri som avhenger av produksjon og bruk av verktøy og teknikker som lover suksess for de organisasjonene de støtter. Dette kan dreie seg om transformasjon, økt effektivitet, eller til og med endringer i organisasjonskultur. Et kritisk og sentralt spørsmål er imidlertid om disse løftene virkelig blir innfridd i den daglige praksisen i organisasjonene. Kan konsulenter i det hele tatt forutsi og kontrollere de endringene som deres klienter etterspør? Denne boken omformulerer rollen til konsulenter fra å være nøytrale observatører med tilgang til en stabil kunnskapsbase som er nyttig i alle kontekster, til å bli dyktige deltakere i de bevisste og ubevisste prosessene i organisasjonslivet. I dette verk, som er det første av tre i en serie som ser på kompleksitet og ledelse, deler ekspertene sine erfaringer og gir livlige beretninger om hvordan man kan lede i hverdagslige organisasjons-situasjoner med praktisk vurdering. Boken inkluderer også en kort historisk innføring som setter konteksten for emnet.