I dagens samfunn har rollen til den kommersielle komponisten utvidet seg betydelig, og inkluderer nå en rekke nye ansvar. Moderne komponister skriver ikke bare musikk; de må også ofte opptre, ta opp og markedsføre sine egne verk. "The Craft of Contemporary Commercial Music" forbereder dagens musikkstudenter for karrierene sine ved å lære dem å komponere sin egen musikk, produsere den profesjonelt og selge den med suksess. Læreboken integrerer tre områder av fokus: musikkteori og komposisjon, lydteknikk og musikkbusiness, noe som gjør det mulig for studentene å forstå og praktisere hvordan de skal navigere hver fase i et verks livssyklus, fra konsept til kontrakt. Studentene vil lære å: oversette musikalske ideer til noter ved hjelp av teknikker innen musikkteori og komposisjon; forvandle noter til profesjonell lyd gjennom produksjonsfaser som opptak, sekvensering, redigering, miksing, mastering og bouncing; samt markedsføre verkene sine til potensielle klienter. Læreboken forutsetter ingen forkunnskaper.