I boken "The Dark Side of Game Play" utforskes hvordan spill gir brukerne muligheten til å eksperimentere med ulike perspektiver, verdier og moralske valg. Spillverdenen lar spillere påta seg roller som antagonister, noe som gir rom for atferd som ellers ville blitt betraktet som støtende, ulovlig eller umoralsk utenfor spillens rike. Selv om moderne spill har håndtert problematiske emner som krig, katastrofer, menneskelig forfall, post-apokalyptiske fremtider, grusomhet og svik, har de senere tidene også sett en økning av de mest muntre sjangrene som introduserer situasjoner der spillere konfronteres med vanskelige etiske og moralske dilemmaer. Denne boken gir en grundig undersøkelse av 'mørk spilling' i videospill, og tar for seg spørsmål som: Hva er årsaken til at noen spill skaper politiske kontroverser? Hvordan inviterer eller til og med presser spillere mot mørk spilling gjennom sitt design? Hvor går grensene for hva som kan presenteres i spill? Er disse grensene forskjellige fra andre medier?