Takket være digitale medier trenger ikke coaching lenger å være begrenset av geografiske og tidsmessige grenser. Bruken av digitale medier i coachingprosesser fører imidlertid til en egen form for coachingpraksis som krever tilleggskompetanse fra coachen. "The Digital Coach" inneholder innsikter basert på omfattende utforskende forskning som har analysert diskusjonene i et online fellesskap av coaching-profesjonelle med 1 000 medlemmer, samt flere intervjuer med coacher for å forstå deres praktiske erfaringer med teknologi. Boken gir samtidig informasjon, innsikter og eksempler som coachingutøvere kan ta i bruk umiddelbart. Basert på utviklingen innen feltet tilbyr boken forslag til forbedringer i brukervennligheten av coachingprogramvare, samt refleksjoner om hvordan fremvoksende teknologier som immersiv virtuell virkelighet, utvidet virkelighet og kunstig intelligens kan utvide coachingpraksis. Boken anerkjenner samtidig både begrensningene og mulighetene disse teknologiene medfører.