The Early Reader in Children’s Literature and Culture
Produktbeskrivelse
Dette er den første utgaven som undersøker den populære litterære kategorien for tidlige lesere – bøker skrevet og utformet for barn som nettopp begynner å lese selvstendig. Forfatterne hevder at tidlige lesere fortjener mer akademisk oppmerksomhet og nøye vurdering, ettersom de for mange yngre lesere representerer en første mulighet til å engasjere seg med et litterært verk på egen hånd. Dette gir dem en følelse av mestring over en tekst og en glede ved å lese uavhengig. Ved å bruke tverrfaglige tilnærminger som trekker på og syntetiserer forskning innen utdanning, barnepsykologi, sosiologi, kulturstudier og barnelitteratur, belyser boken tidlige lesere fra ulike perspektiver. Den betraktes ikke bare som undervisningsverktøy, men også som kulturelle artefakter som former både kulturell og individuell identitet. Videre analyserer den hvordan disse verkene blir masseprodusert og solgt til en spesifikk målgruppe av foreldre, lærere og unge barn, samt deres estetiske dimensjoner som litterære og kunstneriske objekter med spesifikke konvensjoner.