Den nye utgaven av 'The Economics of Tourism' belyser de omfattende endringene som har skjedd innen turisme-sektoren de siste tolv årene. Boken påpeker hvordan etterspørselen og tilbudet innen turisme er i stadig forandring, påvirket av innovasjoner innen informasjonsteknologi, markedsliberalisering og klimaendringer. Samtidig har interessen for studiet av turisme økt betydelig blant både studenter og forskere innenfor tradisjonell økonomi. Teksten er strukturert i fire deler som tar for seg etterspørsel, tilbud, nasjonale, regionale og internasjonale forhold, samt miljømessige spørsmål. Den avsluttende kapitlet vurderer tilstanden for den økonomiske forskningen på området turisme. Den økte interessen har ført til utviklingen av nye analyseteknikker og en forbedring av etablerte metoder. Som et resultat av dette har boken blitt grundig omstrukturert, revidert og utvidet med to nye kapitler: det sjette kapittelet fra første utgave er nå delt opp i to deler, i tillegg til et nytt kapittel som er blitt lagt til.