Denne boken utforsker kompleksiteten i moderne rapportering og trekker på både moralsk filosofi og historiske perspektiver fra fotojournalistikk for å forstå fremveksten av denne distinkte praksisen og dens utvikling i en digital tidsalder. Forfatterne argumenterer for at digitaliseringen av fotografi tvinger oss til å utfordre tradisjonelle oppfatninger av pressefotografi på en radikal måte. Boken tar opp den historiske motsetningen mellom kunstneriske og journalistiske fotografier, og viser hvordan dette har inspirert en støttende, men kritisk tilnærming til etikken innen fotojournalistikk. Den plasserer denne debatten i lys av spørsmål knyttet til relativisme i hva som er 'moralsk', og normative diskusjoner om hva som er 'journalistisk', parallelt med tekniske debatter om hva som er 'mulig'. Dette gir et solid grunnlag for å diskutere fotojournalistikk som en etisk, moralsk og samfunnsmessig viktig journalistisk praksis. Boken inneholder detaljerte sammenlignende analyser av etiske retningslinjer, undersøkelser av kontroversielle tilfeller og en grundig studie av fotojournalistikk.