Den digitale økonomien omtales som et overgripende konsept som omfatter markeder, organisasjoner og nettverk som er basert på digitale teknologier, kommunikasjon, databehandling og e-handel. Dette fenomenet er flerdimensjonalt, og dens dynamiske struktur krever en grundig analyse fra flere perspektiver. Økonomisk setter den fokus på endringer i ressursers natur, produksjonsfaktorer, og økonomiske prosesser. Teknologisk tar den for seg teknologisk fremgang fra både et makroøkonomisk og mikroskopisk ståsted, mens reguleringsperspektivet fremhever utfordringer som regulatorer står overfor, samt nye risikoer som påvirker den institusjonelle orden. Sosiologisk ser den på endringer i samfunnets arbeidsprinsipper og holdninger til menneskelige relasjoner. Boken har som mål å analysere effektiviteten av digitale teknologier, samt de fundamentale faktorene som bidrar til langsiktig teknologisk fremgang. Den undersøker også strukturelle og kvalitative skift i økonomier og samfunn, og dykker dypt inn i mange relevante temaer.