The Evidential Basis of “Evidence-Based Education”
Produktbeskrivelse
'Evidence-based education' (EBE) er et begrep som fanger oppmerksomheten til både beslutningstakere og skoleledere, hvor tilhengerne av dette konseptet hevder at deres metoder er 'rigorøse' og 'vitenskapelige'. Denne boken, skrevet av ledende utdanningsforskere og filosofer, setter EBE i kontekst og utfordrer om argumentene som fremstilles virkelig lever opp til forventningene. Tilhengerne av EBE fremmer spesifikke og ofte begrensede tilnærminger til hvordan politikk og praksis i skolene bør fastsettes, der kun enkelte typer bevis anses som legitime. Metoder fra eksperimentell forskning, utviklet for presise kontrollmiljøer innen vitenskap og medisin hvor både forsøkspersoner og behandlinger kan isoleres, blir likevel omtalt som 'gullstandarden', selv når de anvendes i komplekse sosiale situasjoner med samhandlende lærere og elever. Boken undersøker flere av problemene knyttet til denne tilnærmingen, og den ser nærmere på bakgrunnen for de pågående diskusjonene om bevis, samt hvorfor argumentene for EBE har fått en så dominerende rolle i moderne byråkratier.