Denne klare og lett tilgjengelige boken er den første dyptgående historien om rollen til fotballmanageren i britisk fotball. Den sporer utviklingen fra amatørisme på viktoriansk tid til de høyt betalte motivasjons-spesialistene og mediepersonlighetene i det tjueførste århundre. Ved hjelp av originalkilder undersøker boken hvordan karakter og funksjon til fotballmanageren har endret seg over tid, med fokus på: * opprinnelsen til fotballledelse – klubbsekretærer og tidlige pionerer * virkningen av samfunnsendringer etter krigen – fremveksten av fotball som næringsliv * TV og den nye kommersialismen * moderne fotball – spesialisering og innflytelsen fra utenlandske managere og ledelsesmetoder * fremtiden for fotballledelse. "The Football Manager" utforsker grundig den historiske konteksten for disse endringene. Den undersøker påvirkningen fra Storbritannias tradisjonelt pragmatiske og hierarkiske bedriftsledelseskultur på britisk fotball, og gir dermed et nytt og bredere perspektiv på denne unike ledelsesrollen.