Det er på høy tid å avslutte den utdanningsmessige kampen mellom 'tradisjonell' og 'progressiv' undervisning. Begge disse retningene er forenklinger som ikke gagner læringen, og angrep på disse karikaturene fører verken til innsikt eller fremgang. Søken etter en ny utdanningsmodell som virkelig styrker alle unge mennesker er både viktig og nødvendig. Selv om det er gjort fremskritt på området, står lærere og skoleledere fortsatt fast på grunn av misforståelser, falske motsetninger og begrenset tankegang innenfor tradisjonelle rammer. 'The Future of Teaching' trekker på erfaringer fra England, Nord-Amerika og Australasia, og er relevant på global skala. Boken fjerner hinderne skapt av dårlig vitenskap og overfladisk tenkning og åpner for en nødvendig innovasjon. Dette tidsriktige verket har som mål å avskaffe argumenter basert på feilaktige påstander om hjernen og en mangelfull forståelse av kognitiv vitenskap. Den tar sikte på å gjenvinne det nyanserte mellomfeltet i undervisningen, som både utvikler solid kunnskap og karakter, og legge grunnlaget for en utdannelse tilpasset det 21. århundre.