Boken "The Handbook of Adult and Continuing Education" tar for seg den voksende betydningen av høyskoler og universiteter som sentre for forskning og utdanning innen voksnes læring. I takt med demografiske endringer, vil høyere utdanningsinstitusjoner stå overfor en utfordring: med færre tradisjonelle studenter fra videregående skoler vil det være nødvendig å tiltrekke seg «ikke-tradisjonelle» voksne lærere for å opprettholde sin økonomiske og politiske levedyktighet. Boken adresserer viktigheten av å utvikle en grundigere forståelse av ulike læringsteorier og hvordan disse kan anvendes for å bedre forstå voksnes læring. Den undersøker også hvordan høyere utdanningsinstitusjoner tilpasser seg den økende tilstrømningen av voksne studenter, og hvilke akademiske programmer som gir best lærings- og jobbresultater for voksne studenter. Forskere innen voksenutdanning har en viktig rolle i de politiske debattene knyttet til høyere utdanning, og en sentral tanke i denne håndboken er at voksen- og etterutdanning ikke bare skal reagere på de raskt skiftende sosiale, økonomiske, teknologiske og politiske forholdene globalt, men også proaktivt forme fremtiden for utdanning for voksne.