I den oppdaterte utgaven av "The Idea of Nature in Disney Animation" gir David Whitley en ny dimensjon til sin 2008-bok, ved å inkludere ferske perspektiver fra Disney og Disney-Pixars animasjonsverden, inkludert den apokalyptiske historien om Jordens mislykkede økosystem, WALL-E. Whitley demonstrerer hvordan animasjonsfilmer formidler viktige budskap om naturen som har stor betydning for unge seere. Han tar oss med på en reise fra Snøhvit til et bredt spekter av Disneys spillefilmer, der vild natur står sentralt i fortellingen. Forfatteren utfordrer oppfatningen om at sentimentligheten i Disney-estetikken, ofte kritisert i filmer som Bambi, Jungelboken, Pocahontas, Skjønnheten og Udyret og Leter etter Nemo, segmentere publikums evne til å utvikle en kritisk bevissthet rundt omstridte miljøspørsmål. Tvert imot balanserer disse filmene mellom å uttrykke de sentrale ideologiene fra de tidene de ble skapt og samtidig å formidle komplekse miljøtemaer.