The Impact of Mother Tongue Illiteracy on Second Language Acquisition
Produktbeskrivelse
Denne boken belyser den avgjørende rollen morsmålskompetanse har i tilegnelsen av andrespråk, gjennom en sammenlignende Studie som er utført i grunnskoler i Senegal. Verket gir en grundig oversikt over Senegals språkhistorie før, under og etter fransk kolonialisme. "The Impact of Mother Tongue Illiteracy on Second Language Acquisition" diskuterer det sosio-lingvistiske landskapet og den etnolinguistiske sammensetningen i Senegal, samt hvordan disse faktorene påvirker læringen av andrespråk. En inngående analyse av barns fonologiske bevissthet, dekoding og leseferdighet i fransk avdekker betydelige forskjeller i lese- og skriveferdigheter blant Wolof-barn, avhengig av om de har blitt eksponert for arabiske og Qur'an-tekster før skolestart. Videre undersøker teksten konsekvensene av post-koloniale språkpolitikker i Afrika, fremhever pedagogiske utfordringer knyttet til mangel på morsmålskompetanse og stiller spørsmål ved bruken av fransk som undervisningsspråk.