Boken 'The Improvising Teacher' presenterer en radikal omdefinering av improvisasjon som en grunnleggende del av lærerens ekspertise. Gjennom en kombinasjon av teorier om improvisasjon og ekspertise, samt empirisk forskning, argumenterer forfatteren for at lærerens ekspertise i bunn og grunn er improvisatorisk av natur. Boken tilbyr en teoretisk modell for lærerkompetanse som har relevans på tvers av landegrenser og illustrerer hvordan avansert praksis manifesterer seg i et globalt klasserom gjennom case-studier av erfarne lærere i England. Sorensen gjør en teoretisk og konseptuell fremstilling som støtter påstanden om at den improviserende læreren utgjør en prototype for ekspertpraksis. Gjennom kritiske studier av improvisasjon og undersøkelse av ekspertpraksis, fremhever forfatteren at lærere i dagens samfunn må være fleksible, kreative og dyktige til å tilpasse seg. Boken tilbyr en grundig evaluering av hvordan man kan tilnærme seg den profesjonelle utviklingen av den improviserende læreren, og skisserer hvordan denne rollen representerer noe langt større.