Boken "The Instrumental Music Teacher" av Kerry Boyle tar for seg den nåværende tilstanden til instrumentalundervisning i Storbritannia, hvor det finnes lite regulering og curriculum. Mange lærere kan begynne å undervise uten formell utdanning eller kvalifikasjoner. Boyle gransker hvordan enkeltpersoner som inntar rollen som lærere kan bygge vellykkede karrierer innen musikk til tross for mangelen på formell trening. Studier indikerer at personer i denne konteksten ofte har en kompleks forståelse av sin profesjonelle identitet; de identifiserer seg i større grad som musikere eller utøvere fremfor lærere, selv når en betydelig del av inntekten deres stammer fra undervisning. Boken utforsker de varierte arbeidslivene til instrumentalister i Storbritannia, inkludert veiene inn til yrket og de spesifikke betydningene knyttet til rollen og identiteten som profesjonell musiker for dem som jobber med porteføljekarrierer innen musikk. Gjennom å se nærmere på de faktiske erfaringene til instrumentalundervisere, fremhever denne studien behovet for å revidere eksisterende oppfatninger av den profesjonelle musikeren, for å anerkjenne de moderne karrierene i musikkfeltet.