Mye av den nåværende litteraturen om drift av helsevesen er fokusert på å importere prinsipper og metoder fra produksjonsindustrien. Resultatene av disse tilnærmingene er imidlertid spredte og ligger langt fra hva som er oppnådd i andre sektorer. I boken 'The Logics of Healthcare' utvikles ideen om at logikken bak produksjon og produksjonssystemer innen helsevesen skiller seg betydelig fra andre bransjer. Forfatteren presenterer en tankegang som anerkjenner de unike karakteristikkene ved produksjon av helsetjenester. Boken bygger på en ledelsesmessig segmentering av helsevesenet, som tar utgangspunkt i grunnleggende konstellasjoner av etterspørsel og tilbud. Etterspørselen kan klassifiseres basert på faktorene haster, alvorlighetsgrad og tilfeldighet. Tilbudet er begrenset av medisinsk teknologi (nøyaktigheten av diagnoser, effekten av behandlinger), pasienters helseadferd (samproduksjon av helse) og tilgjengeligheten av ressurser. Fra dette manifestere syv operasjonelle typer basert på etterspørsel og tilbud (DSO): forebygging, nødsituasjoner, engangsbesøk, valgfrie behandlinger, helbredelse, omsorg, og prosjektarbeid. Hver av disse har distinkte kjennetegn.