Boken "The Making of Doctoral Supervisors" samler bidrag fra et bredt spekter av internasjonale eksperter og gir en omfattende oversikt over hvordan de fremste doktorgradsutdelende landene definerer kriterier for kvalifikasjon av veiledere. Gjennom en sammenligning av tilnærmingene som benyttes i ulike nasjoner, undersøker den kvaliteten og robustheten i deres metoder, samtidig som den identifiserer eksempler på god praksis. Kvaliteten på veiledning er dokumentert som en sentral faktor som påvirker læringsopplevelsen til doktorgradsstudenter og deres sjanser for suksess. Likevel er det fortsatt relativt lite kjent om hvordan doktorveiledere blir valgt, støttet i arbeidet sitt og anerkjent for sine innsats. Denne boken analyserer disse viktige spørsmålene for 21 av de mest fremtredende doktorgradsutdelende landene, som til sammen står for over 90% av de globale doktorgradene. Hver casestudie utgjør et selvstendig bidrag til litteraturen om doktorveiledning i det aktuelle landet, og gir en kort introduksjon til den nasjonale konteksten for doktorutdanning, samt en oversikt over gjeldende politikk og prosedyrer.