I lys av den pågående digitaliseringen gir "The Markets for News" en grundig analyse av hvilke etablerte økonomiske kjennetegn ved nyhetsindustrien som har vist seg å være vedvarende, samt hva som gjør disse kjennetegnene til stabile rammene for journalistiske organisasjoner. Boken bygger på en analyse av de skandinaviske nyhetsmarkedene og reviderer journalistikkens økonomiske fundamenter i konteksten av en algoritmedrevet plattformøkonomi. Gjennom en grundig utforskning av aspekter som journalistikkens tosidige markedmodell, plattformers nettverkseffekter og eierskapskjeder, belyses de utfordringene journalistikken står overfor som følge av innføringen av kunstig intelligens i produksjon, distribusjon og salg av nyheter. Etter hvert som journalistikken gjennomgår betydelige forandringer på grunn av inntektsnedgang, anerkjenner denne boken en tilbakevending til visse varige trekk ved journalistikkens organisasjonsformer, spesielt kjedeformene, som muliggjør stordriftsfordeler i tilpasningen til plattformlogikker og økonomi. Denne teksten legger et solid grunnlag for en teoretisk diskusjon om journalistikkens fremtid.