«The Media Studies Reader» er utformet for å møte kravene til et kritisk mediestudie. Denne boken fungerer som en innfallsport til de viktigste teoriene og debattene som har formet kritisk mediestudier fra 1940-tallet og frem til i dag. Samlingen kombinerer grunnleggende essay med innflytelsesrike nye tekster, og gir leseren et verktøy for å forstå både gamle og nye medier som gjenstander for kritisk utforskning. Boken består av over 40 lesestykker organisert i syv seksjoner som representerer sentrale begreper og temaer som ofte dekkes i et introduksjonskurs i mediestudier: kultur, teknologi, representasjon, industri, identitet, publikum og medborgerskap. Hver seksjon innledes med kritiske introduksjoner som hjelper studenter med å plassere hvert lesestykke i sin sammenheng og innenfor en bredere akademisk dialog. I stedet for å begrense spørsmål om forskjeller til én enkelt seksjon, inkluderer hver del forskning som setter fokus på politikk knyttet til kjønn, etnisitet, rase, klasse, seksualitet og geopolitikk. Noen lengre lesestykker er redigert for å sikre kortfattethet og klarhet.