Siden Edgard Varèses banebrytende verk for slagverksensemble, Ionisation, hadde sin New York-premiere for mer enn åtti år siden, har en rekke komposisjoner for dette nye mediet sett dagens lys. Disse verkene utfordret de etablerte sannhetene og preferansene i den europeiske musikalske tradisjonen, og banet vei for at slagverk skulle bli en av de mest betydningsfulle musikalske utviklingene i det tjuende århundre. Denne 'revolusjonen', som John Cage omtalte det, utgjorde en essensiell modernistisk bevegelse – en utforskning av tidligere uoppdagede lyder, former, teksturer og stiler. Etter hvert som slagverksmusikken har utviklet seg og blitt en integral del av den vestlige musikalske kulturen, har flere avvikende veier oppstått, bestående av ulike tradisjoner og en mangfoldighet av estetiske sensibiliteter som slagverkeren kan utforske. Denne redigerte samlingen fremhever de progressive utviklingene som fortsatt undersøker ukjente musikalske landskap. Gjennom historiske studier og filosofiske perspektiver gir boken et dyptgående innblikk i de moderne slagverksmusikkens utvikling og dens innvirkning på dagens musikalske uttrykk.