Boken "The Multilingual Turn" bygger på de nyeste fremskrittene innen forskning omkring tospråklighet og flerspråklighet. Den gir en grundig kritikk av de fremdeles dominerende monolinguale teoriene, pedagogikkene og praksisene innen andrespråkslæring (SLA), undervisning av engelsk som andrespråk (TESOL) og tospråklig utdanning. Kritikere av den ‘monolinguale skjevheten’ påpeker at konsepter som den idealiserte morsmålsbrukeren, samt beslektede begreper som interspråk, språkkompetanse og fossilisering, har preget disse feltene i en uheldig retning knyttet til normene for monolinguale talere. I kontrast til dette argumenterer disse kritikerne for en tilnærming som fremhever de mange kompetansene til tospråklige og flerspråklige lærere som grunnlag for vellykket språkundervisning og -læring. Denne boken tar et stort skritt fremover i å reetablere flerspråklighet som en sentral problemstilling innen anvendt lingvistikk, og utforsker hvordan grenseoppgangen mellom nøkkelområdene SLA, TESOL og tospråklig utdanning kan gjøres mer flytende. Boken tar tak i disse temaene på en direkte måte, og samler betydningsfulle bidrag som tilfører nytt perspektiv til feltet.