I boken "The Music in the Data" presenterer Christopher White et omfattende nytt argument for et humanistisk perspektiv på big data-analyse. Forfatteren viser hvordan store datasett med musikk, eller musikkorpora, kan integreres på en fruktbar måte med de kvalitative spørsmålene i musikkforskningens kjerne. Han hevder at musikkorpora ikke bare kan gi objektive bevis, men også behandles som tekster som kan leses subjektivt og tolkes kreativt, noe som åpner for nye nivåer av forståelse og innsikt i musikalske tradisjoner. Hvert kapittel i boken tar for seg spørsmålet om hvordan vi definerer det sentrale musikkteoretiske emnet, som stil, harmoni, meter, funksjon og musikalsk toneart, og nærmer seg emnet ved å vurdere trender innenfor store musikalske datasett, der det kombineres kvantitativ analyse med kvalitativ fortolkning. Gjennom hele boken introduseres og forklares flere grunnleggende teknikker for dataanalyse, med støttemateriale tilgjengelig på nettet. Boken binder sammen den empiriske informasjonen fra korpusanalyse med teorier, og skaper dermed et verdifullt verktøy for både forskere og musikere.