Boken 'The New Art History' gir en grundig innføring i de fundamentale endringene som har skjedd innenfor både institusjoner og praksis innen kunsthistorie de siste tretti årene. Jonathan Harris undersøker og redegjør for de nye tilnærmingene til studiet av kunst, som i stor grad har blitt samlet under begrepet 'den nye kunsthistorien'. Han skiller tydelig mellom disse og tidligere former for 'radikal' eller 'kritisk' analyse. Denne boken utforsker hvordan andre disipliner og tradisjoner har påvirket kunsthistorien, og knytter kunsthistoriske ideer og verdier til sosiale endringer. Hver seksjon er bygget opp rundt en analyse av sentrale tekster fra betydningsfulle, samtidskritikere, som Tim Clarke, Griselda Pollock, Fred Orton, Albert Boime, Alan Wallach og Laura Mulvey. Hver kapittelet drøfter et nøkkeløyeblikk i kunsthistorie, og sporer utviklingen og interaksjonen mellom marxistiske, feministiske og psykoanalytiske kritiske teorier. Noen av temaene inkluderer: * Kapitalistisk modernitet, nasjonen og visuell representasjon.