"The New Bruckner" gir en dyptgående studie av Bruckners musikk, med et spesielt fokus på samspillet mellom biografi, tekstlig forskning, mottakelseshistorie og analyse. Dr. Dermot Gault presenterer en omfattende kronologisk fremstilling av Bruckners komposisjonelle utvikling, og inkluderer analytiske kommentarer til verkene samt kritiske vurderinger av de notorisk komplekse redaksjonelle spørsmålene. Gault retter opp langvarige misforståelser rundt komponistens revisjonsprosess og dens forhold til de tidlige utgavene og almenne kritiske meninger. Bruckners stadig utviklende forhold til symfonisk form blir nøye kartlagt ved å ta hver revisjon i tur og orden, fremfor å vurdere hver symfoni isolert. Boken relatere også symfoniene til andre modnede verk som Te Deum, de tre store messeverkene og Kvintetten, og argumenterer for at Bruckners musikk ble mer organisk og mindre schematisk som et resultat av hans revisjoner. Dette verket er essensielt lesning for de som studerer Bruckners komposisjoner.