Boken 'The New Digital Education Policy Landscape' tilbyr en grundig akademisk analyse av det nye landskapet innen digital utdanning som vi nå trer inn i. Denne epoken, der digitale plattformer har potensial til å erstatte eller dypt påvirke eksisterende utdanningssystemer, setter søkelyset på viktige spørsmål knyttet til utdanningspolitikkens rolle i møte med ny teknologi. Bidragsyterne undersøker blant annet hvem som styrer disse omformingene, hvordan de manifesterer seg, og hvilken balanse som bør eksistere mellom nasjonale utdanningspolitikker og løsninger fra store teknologiselskaper. De tar også for seg nødvendigheten av offentlige plattformer i hvert utdanningssystem som kan utvide læringsmulighetene digitalt, samt vurderinger av hvorvidt bruken av slike plattformer kan føre til mer effektiv læring. Den første delen av boken presenterer et utvalg empiriske studier som belyser den nye digitale utdanningspolitikken, og en analyse av de reelle mulighetene og bekymringene som myndighetene står overfor. Den andre delen gir refleksjoner over plattformiseringen og statens rolle i denne nye digitale virkeligheten.