Boken "The New Imperatives of Educational Change" er en kraftfull utfordring til å se bort fra den utbredte bruken av standardiserte tester og konkurranse i skolemarkedet. I stedet oppfordrer Dennis Shirley leserne til å fokusere på å skape forhold som fremmer utviklingen av kritiske og uavhengige tenkere blant alle studenter. Gjennom fem nye imperativer guide Shirley utdanningsaktører og beslutningstakere til en ny forståelse av hva det vil si å undervise effektivt og lære i dybden. Den evidensielle imperativen oppfordrer pedagoger til å få en bedre forståelse av hva data faktisk viser om internasjonale trender i studentlæring. Den tolkende imperativen setter søkelyset på viktigheten av grundig vurdering før handling, for å sikre integriteten i skolemiljøet. Den profesjonelle imperativen presenterer internasjonale forskningsfunn om lovende pedagogiske metoder og læreplaner som kan drive læring i nye retninger. Den globale imperativen minner oss om at vi må se utover nasjonale grenser for å virkelig kunne forbedre utdanningssystemene våre.