Den urbane utdanningen og dens kontekster har gjennomgått betydelige endringer i moderne tider. Gamle paradigmer blir nå utfordret av globale krefter som privatisering og markedsdynamikk, samt nye forståelser av rase, klasse og byrom. Disse faktorene danner bakteppet for Pauline Lipmans innsiktsfulle analyse av forholdet mellom utdanningspolitikk og de neoliberale økonomiske, politiske og ideologiske prosessene som transformerer byer i USA og på verdensbasis. Med Chicago som et case-studie, undersøker Lipman den indbyrdes forbindelsen mellom neoliberale bypolitikker som påvirker bolig, økonomisk utvikling, rase og utdanning. Hun belyser de større implikasjoner for likhet, rettferdighet og 'retten til byen'. Gjennom å trekke på akademisk arbeid innen kritisk geografi, urban sosiologi, antropologi, utdanningspolitikk og kritiske analyser av rase, gir hun en helhetlig vurdering som tilfører tyngde til sin kritiske analyse og håp for fremtiden. Boken representerer et betydelig bidrag til de nåværende debattene om urban skolegang og hvordan utdanning integreres i byutviklingen.